ע"י מנהל האתר ב: 23/06/2010 13:11
כאן נולדתי, כאן נולדו לי ילדי, נו, ומה עכשיו, לאיפה נשלח אותם???
ע"י מרדכי שבט ב: יום ראשון 16 מרץ 2008 19:16
(לעילוי נשמתם של תלמידי ישיבת מרכז הרב שנרצחו) רבים מתחבטים איך לחגוג את חג הפורים. מעבר למצוות המעשיות שלו (מגילה,מתנות לאביונים, משלוח מנות, משתה, מחצית השקל) יש גם חובה "לעשות שמח." מצוות היום "להיות בשמחה."

 איך אנחנו נותנים ביטוי לשמחה זו מבחינה מעשית? משתכרים? מתחפשים? צעדת עד-דלא-ידע? שוק פורים? מתנהגים ב"ונהפוך הוא" ומראים היתר להתנהגות שאינה מתאימה לכל השנה כולה (בלבוש לא צנוע, בעישון, בניבול פה)? איפה הגבול בין השמחה וההוללות? האם כמה "קטעים" או כמה צחוקים מבטאים את השמחה שהיא מחובת היום?

לרבי יהודה הנשיא (עורך המשנה, מזרע בית דוד, חי באמצע המאה השלישית לסה"נ בארץ ישראל) הייתה דרך מקורית ומעניינת לחגוג את הפורים.

"אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: רבי נטע נטיעה בפורים, ורחץ בקרונה של ציפורי בשבעה עשר בתמוז, וביקש לעקור תשעה באב ולא הודו לו." (מגילה ה.)

 

אין כאן המקום להאריך בהסברן של כל ההנהגות יוצאות הדופן שלו. נסתפק ונאמר שמרבית הראשונים סוברים שאין להבין את התנהגותו של רבי כפשוטה- שרצה לבטל לגמרי את האבלות של תשעה באב, אלא שרצה לצמצמה, בצורה זו או אחרת.

ובכל זאת יש...
ע"י מרדכי שבט ב: יום רביעי 12 מרץ 2008 18:19
הספר השלישי בתורת משה נקראת ויקרא  ובפי חז"ל גם תורת כהנים. גם בתרגום היווני ובתרגום הרומי נקרא הספר בלועזית  עד היוםLeviticus , מפני שבחלקו הגדול הוא מלמד דינים המחייבים את  הכוהנים משבט  לוי. אכן מפרק א' ועד פרק י"ז  מלמד אותנו ספר ויקרא את הלכות הקורבנות , המחייבות בעיקרן את הכוהנים העובדים את עבודת ה' במשכן.

לכן מפליא שספר תורת כוהנים נפתח כך:

"ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאוהל מועד לאמר. דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם  אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם."

היינו מצפים שפרשת הקרבנות תיפתח ב "דבר אל אהרון הכהן" ולא ב"דבר אל בני ישראל." הכוהנים הם המקריבים את הקרבנות ולא בני ישראל. כמו כן משמעות הפסוק מובנת היטב גם ללא המילה "מכם." אם כן, מה הוא מוסיף? ניתן להשיב בפשטות שהקב"ה רצה לכבד את בני ישראל, שמסרו נפשם על בניית המשכן, ולכן פנה אליהם בצווי הראשון על עבודת המשכן,למרות שבפועל העבודה נעשית על ידי הכוהנים. (אברבנאל)

ועוד יש לדרוש שעם ישראל כולו נדרש להיות "ממלכת כוהנים וגוי קדוש." כמו כן בחלקו השני של הספר מפורטים דינים רבים השייכים לעם כולו...